Ponieważ dużo osób pyta mnie czym są odżywki białkowe,
po co są i po jaką sięgnąć, dziś spróbuję Wam to wyjaśnić w miarę zrozumiale. Zacznijmy od tego czym wogóle jest białko.

Otóż białko jest podstawowym budulcem naszych mięśni. To dlatego produkty bogate w białko są tak ważne dla osób ćwiczących. Suplement jaki powstał z myślą o osobach aktywnych, które dążą m.in do rozwoju masy mięśniowej to odżywka proteinowa bogata właśnie w białko.
Odżywki białkowe dzielą się na SZYBKOWCHŁANIALNE, oraz WOLNOWCHŁANIALNE. Poniżej podział tych białek, oraz główne funkcje jakie spełniają.

Odżywki białkowe szybkowchłanialne to:

Izolat białek serwatkowych- nie zawiera tłuszczu oraz laktozy; posiada zdolności anaboliczne.
Hydrolizat białek serwatkowych- bardzo szybko wchłania się do organizmu; ma bardzo dobry wpływ na regenerację potreningową.

Odżywki białkowe wolnowchłanialne to:

Koncentraty i izolaty białek serwatkowych (WPC)- posiadają zdolności anaboliczne*; poprawiają odporność organizmu.
Albuminy jaja (owoalbuminy)- są beztłuszczowym źródłem białka; posiada zdolności anaboliczne.
Kazeina mleka- posiada działanie antykataboliczne.
Kazeninian wapnia- hamuje katabolizm; poprawia przyrost siły; wspomaga budowę mięśni; wspomaga regenerację.
Izolat białek mleka- nie zawiera laktozy, cholesterolu oraz nasyconych kwasów tłuszczowych; zawiera CLA; ma działanie bakteriobójcze.
Izolat białek sojowych- poprawia odporność organizmu; wzmacnia kości; reguluje gospodarkę hormonalną (wspomaga utratę tkanki tłuszczowej).

*Zdolności anaboliczne – wspomaga rozwój mięśni.
** Zdolności antykataboliczne- przeciwdziała rozpadowi tkanki mięśniowej.

Po co mam się suplementować odżywką białkową, i którą wybrać?

Warto zaopatrzyć się w odżywkę białkową jeśli zależy nam na redukcji tkanki tłuszczowej, a rozwoju tkanki mięśniowej. To tak w skrócie i żeby lepiej zrozumieć 😉 Jak już wspomniałam wyżej, przy opisie poszczególnych rodzajów odżywek, ma ona działać tak, abyśmy nie tracili za dużo masy mięśniowej, o którą tak walczymy. To, którą wybierzemy zależy tylko od tego jakie mamy potrzeby. Ogólnie uważa się iż odżywki wolnowchłanialne najlepiej stosować na noc, gdyż mają długie działanie. Jeśli chodzi o odżywki szybkowchłanialne poleca się je stosować okołotrenigowo.

Czy po wypiciu odżywki białkowej będę wyglądać jak facet?

Takie pytanie często zadają kobiety. Otóż nie, drogie Panie. Od treningu i suplementacji odżywką białkową nie rozrośnie nam się muskulatura. No, chyba, że będziecie spożywać ok. 2 g białka na każdy kg masy ciała i dźwigać ogromne ciężary, ale to i tak w kobiecym przypadku nie jest takie proste ;-). Spokojnie, jedyne co się poprawi to na pewno nasze samopoczucie, wygląd i wyniki treningowe.

Na koniec przedstawiam inne źródła białka, oraz zawartość białka w 100 g produktu:

Filet z kurczaka 23 g
Indyk 17 g
Jajo 13 g
Odżywka białkowa (w 30 g), 24 g
Orzechy włoskie 16g